Jak zvítězit nad sladkostmi

Nejzdravější cukr se patrně nachází v ovoci, kde je přirozeným a ničím neupravovaným sladidlem, maximálně přírodou a tím, jak a kde stromy a keře rostou. Zda mají dostatek vláhy, sluníčka a dalších podmínek k růstu a zrání plodů. Snad není člověk, který by ztloustl jen kvůli tomu, že denně spořádá pár jablíček …

jablka ovoce

Ale co naplat, z jablek a hrušek neupečeme koláče a ty něčím osladit musíme. Bez sladké chuti by buchty, koláče a dortíky našim milým asi nechutnaly. Nastává otázka – čím tedy sladit a čím nahradit běžný cukr, pokud ho nechceme používat a máme obavy z výše jeho glykemického indexu.

Glykemický index, zkratkou uvádění GI, je parametr, který udává rychlost využití glukózy naším tělem z té které potraviny. Zjednodušeně lze říct, že podle jeho výše jde o to, jak dalece se rozkolísá hladina cukru v krvi. Tato veličina činí u běžného bílého řepného cukru kolem 60. Nahradit bílý řepný třtinovým je sice menší zlo, protože tento neprošel procesem rafinace a zůstaly v něm alespoň nějaké živiny, ale moc si nepomůžeme.

Na našem trhu je už dost náhradních sladidel, než bylo před lety a můžeme si vybírat. Zdravou náhradou za běžné slazení může být xylitol Nakliceno, který se po nejvíce získává z březové šťávy nebo i z kukuřice.

úsměv  zuby

Můžeme ho najít ale i v běžném ovoci, jako jsou maliny, jahody či švestky. Není energetickou bombou jako klasický „bílý jed“ a udává se, že jeho GI je mezi 7-10, navíc má téměř o polovinu nižší kalorickou hodnotu než klasické bílé sladivo. Jeho výhodou je ti stejná sladivost, to znamená, když jste zvyklí si osladit čaj jednou kávovou lžičkou, pak stejné množství postačuje i s xylitolem. Přitom naberete na lžičku méně kalorií, a přesto je účel splněn. Můžete ho běžně používat při pečení i vaření. Jeho nespornou výhodou, která je potvrzená i dostupnými studiemi, že nenarušuje zubní sklovinu a tím přispívá k prevenci zubního kazu.